Met behulp van synchromodaliteit naar een efficiëntere logistieke keten

Voordat je als consument met de nieuwste smartphone op je bankstel of bed kan neerploffen, heeft dit product letterlijk een lange reis naar jou toe afgelegd. Deze reis bestaat uit een aantal stappen die samen de logistieke keten oftewel supply chain worden genoemd. Het is het proces dat begint bij het verzamelen van de benodigde grondstoffen en eindigt op het moment dat je dit voorwerp in je eigen omgeving al dan niet als je eigendom in je handen gedrukt krijgt. Hieronder lees je hoe synchromodaliteit de verschillende logistieke processen kan helpen verbeteren.

Stap 1: De ontwerpfase

In deze fase overlegt men over het ontwerp van je smartphone, de verschillende specificaties die het moet hebben zoals de vorm, afmetingen, opslagcapaciteit en kleur. Ook formuleert men een doelgroep, zodat de marketingafdeling weet tot wie ze zich bij het in elkaar zetten van een strategie op de eerste plaats moeten richten. Ook zet men ten behoeve van test doeleinden een proto type van de telefoon in elkaar

Stap 2: De aanvoer van producten  voor de fabricage van de telefoon

Om de smartphone te produceren heeft men onderdelen nodig. Deze worden vervoerd naar de fabriek, alwaar de montage van het product geschiedt.

Stap 3: Voorraadbeheer en distributie

Na te zijn getest en verpakt worden de telefoons geregistreerd en klaar gemaakt voor de distributie naar de verschillende nationale- en internationale verkooppunten.

Stap 4: Verkoopproces  tot overhandiging product aan de klant

Deze verkooppunten kunnen de telefoons zowel in fysieke winkels als in hun online webshops verkopen. In het eerste geval ga jij ( al dan niet beinvloedt door hun advertenties) als klant zelf naar de winkel toe om de telefoon aan te schaffen. Indien je het koopt bij een webwinkel zal je order worden klaargemaakt waarna je het op een afgesproken dag en tijdstip in ontvangst kan nemen.

De rol van synchromodaliteit tijdens deze stappen

Zonder logistiek zouden de zojuist beschreven handelingen heel stroef verlopen. Het zou bijvoorbeeld maanden duren voordat het proto type van je telefoon vervaardigt was en misschien langer dan een jaar alvorens je het in de winkel kon kopen. Gelukkig is dat thans niet meer het geval, voornamelijk doordat de organisatie planning en uitvoering van de productenstroom van de eerste tot aan de laatste stap, gemonitord wordt door een logistieke dienstverlener. Die zorgt er dus voor dat zowel de onderdelen als het uiteindelijk product op het afgesproken moment naar de afgesproken locatie worden vervoerd. In het verleden kon zo een logistieke dienstverlener het vervoer tijdens alle fasen per luchtvracht of over het water laten plaatsvinden( unimodaal transport). Ook kon hij de interne goederenstroom tot aan de verzending naar de verschillende magazijns toe per vrachtship doen en voor de bevoorrading van winkels een vrachtwagen als modaliteit kiezen ( intermodaal vervoer).

 

 Thans heeft zo een dienstverlener de mogelijkheid om gedurende het gehele logistieke keten proces, afhankdlijk van hetgeen vervoerd wordt een keuze te maken uit de op dat moment beschikbare transportmogelijkheden (synchromodaal goederentransport). Hij of zij kiest dus voor de optie die de lading het snelst en effectiefst van punt A naar punt B zal transporteren, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de dienstverlening.

Synchromodaliteit maakt de logistie keten op zo een manier dus flexibeler, efficiënter en transparanter. Tegelijkertijd opent het de mogelijkheid tot een verbeterde samenwerking tussen alle bij het productie en distributieproces betrokkenen, hetgeen op den duur de consument ten goede komt.